Monday, September 1, 2008

I-IV

I

alhamdulillah... semalam genap 51 tahun Malaysia merdeka... saya rasa amat2 bersyukur sbb lahir pada tahun yg pada ketika itu negara ini telah bebas drpd penjajah, dan sedang membangun... dan pada tahun saya dilahirkan, malaysia telah berjaya mengeluarkan produk kereta sendiri yg pertama2nya.. kereta PROTON! :)

tetapi, apa yg amat saya kesalkan, walaupun telah 51 tahun merdeka, tetapi daripada situasi politik hari ini, amat2 menunjukkan bahawa Malaysia masih belum matang dalam isu ini... :( kadang2, rasa sungguh tak aman... bilakah mereka akan berhenti ber'perang' sesama mereka dan sama2 berkerjasama dan fokus utk terus membangunkan Malaysia???

II

pada hari kemerdekaan ini jg, sekali lagi aku diuji... di ambang ramadhan... tetapi ia x berlaku ketika saya berada di seremban... :p (tetapi on the way nak balik seremban..) purse ku hilang lagi.. :( haih.. mmg rasa x larat dah... utk sekali lg aku terpaksa melangkah ke BP,JPN, JPJ etc... tapi nak wat camne, kali ini ia berlaku kerana kecuaian sendiri... aku akur... walaupun aku berusaha jg utk mnjejak purse tu, tetapi xde jg... ntah samaada ianya skrg di tangan org budiman yg akan anta ke balai polis, or mungkin pursenya telah dicampak ke mana2, dgn duit di dalamnya lesap diambil si pencuri... allahu'alam... hurmm.. dugaan... hidup tanpa dugaan, namanya bukanlah kehidupan... lg2, ujian itu adalah salah satu cara utk menguji keimanan kita...

III

despite of long journey yesterday di hari merdeka dgn peristiwa kehilangan purse, aku tetap gembira!!!! gembira kerana akhirnya ramadhan tiba lagi!!!!! :D alhamdulillah ALLAH panjangkan usiaku hingga ke hari ini.. :) moga ramadhan kali ini akan menjadi lebih baik drp sebelumnya... moga bertambah amalan2 kebaikan dan moga kita akan berusaha meninggalkan kejahatan... moga masuknya kita ke madrasah ramadhan ini, kita semua akan 'grad' dgn sijil taqwa! ameen...

IV

SELAMAT BERPUASA!!! jgn lupa menambahkan pahala dgn perkara2 sunat di bulan ramadhan nih!
  • terawih berusahalah utk tidak tinggalkan... kalau x sempat jemaah, solat sdri di rumah pun ok... (nasihat nih esp utk diri sy sdri dan sahabat2 yg jg amik medic yg saya tau kdg2 kena oncall mlm2...)
  • Quran... jadikanlah ia sebagai teman setia spnjg bulan ramadhan nih...
  • mulut mata telinga... jagalah...
  • dan cubalah utk bersedekah... wpun hanya RM1
dan apa2 yg kita lakukan, pastikan ia merupakan sesuatu yg diredhai ALLAH... :D

1 comment:

afyan said...

camne bleh hilang purse tu azi? dah jumpa belum? ishk2.

Azi kene mandi bunga nih. Buang malang. Boleh ke?

Takpun guna purse yang besar. insyaAllah tak hilang. Pasal sentiasa nampak kat mana purse tu berada. Pastu beli rantai wallet ala-ala budak punk rock, pastu rantai la purse tu kat seluar/ baju? huhuhu.