Tuesday, August 19, 2008

4 hours after exam

exam is over...

debaran makin memuncak...

results will be revealed in less than 15 hours...

perasaan yg bercampur2....

di saat ini...

setelah berusaha hingga ke titisan peluh sejuk (dlm aircond room) terakhir... ~

hanya DOA dan TAWAKKAL menjadi senjata di medan 'peperangan' ini...

moga dgn RAHMAT dan KASIH SAYANG-NYA, kami semua akan pass exam! ameen...


Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

[2:186]

huraian ayat:-

  1. Allah amat2 dekat dgn kita... dan ALLAH itu maha mengabulkan permohonan org yg berdoa... (sama ada segera ataupun lambat ataupun mungkin di akhirat kelak...)
  2. dan di dlm ayat ini, ALLAH telah meletakkan syarat! - hendaklah mereka memenuhi perintahNya dan beriman kpd ALLAH....
  3. jadi dlm berusaha, berdoa, bertawakkal, ingatlah jg, utk selalu memohon ampunan daripadaNya.. kerana sbg hamba2Nya, kita tak pasti atau mungkin ada masa yg tak sedar, kita melakukan kesilapan dan dosa2... dan berdoala moga kita tetap dlm keadaan beriman..
ermmm... jadi, andai la kita merasai ALLAH x mengabulkan doa kita, cubala muhasabah diri kita balik.... adakah kita telah memenuhi syarat2Nya itu????

renung2kan! :D

No comments: