Sunday, June 21, 2009

masa

.
pantas sungguh masa berlalu...

sedar tak sedar, esok dah masuk week 4 paediatric posting... meaning, exam week. i'll be having my clinical exam on wednesday, and written exam, as usual, on friday afternoon.

and then, come my last posting for this semester... internal medicine.. apa maksudnya??? final exam dah nak dekat!!!! amat2 perlu untuk motivate kan diri bagi tingkatkan usaha dalam menghadapi exam nih!!! :)

jom motivasi dgn ayat Quran dan Hadis! ^.^

dan katakanlah: Ya Tuhanku! tambahkanlah kepadaku akan ilmu.
[Toha,20:114]
dan maksud hadis;

Barangsiapa yang melalui jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga..
.
.
dan begitu juga bulan2 Islam... tanpa sedar, Jamadil akhir sudah hampir ke penghujung... dan Rejab akan menyusuli... bermakna Ramadhan menghampiri... Bulan Rejab, bulan latihan... sebagai persediaan menghadapi Ramadhan... :)

~err.. sapa yg belum ganti puasa wajib bulan ramadhan last year, cepat2 la ye! :p ~

sesungguhnya tiada siapa antara kita yang mengetahui bilakah ajal akan menjemput kita... kita tidak tahu adakah masih ada esok untuk kita membuat perkara2 yang telah kita lengahkan pada hari ini... kita tidak tahu adakah masih ada masa untuk kita bertaubat jika kita tidak lakukan pada hari ini... adakah kita sempat menunggu waktu tua/bersara kelak untuk kita mula berlumba2 memperbanyakkan ibadah...

jadi, ingin saya berpesan kepada diri sendiri dan pembaca sekalian, lakukanlah sesuatu itu dengan segera... gunakanlah masa dengan sebaiknya... dan seimbangkanlah masa itu untuk dunia dan akhirat... jangan hanya tertumpu kepada dunia, kelak kita yang rugi...

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.
[al-Ashr,103:1-3]
.
nota: ibadah bukan terhad kepada solat, puasa atau zikir sahaja.. tetapi setiap perkara yg kita lakukan boleh menjadi ibadah, dengan syarat kita meniatkan setiap yang kita lakukan itu hanyalah kerana ALLAH SWT, untuk mencari keredhaanNya... contohnya, dlm menuntut ilmu, niatkanlah; ilmu itu dipelajari untuk dimanfaatkan di jalan ALLAH, bukannya untuk mendapat pekerjaan yang baik dan seterusnya kehidupan yang mewah... ingatlah ALLAH! dan harap2nya, dengan itu masa kita berlalu dgn ibadah dan mendapat keberkatan daripadaNYA, dan moga kita tidak termasuk di dlm golongan orang2 yang rugi... :)

No comments: