Sunday, December 13, 2009

Pesanan

Dalam bacaan saya hari ini, terdapat satu pesanan Saidina Abu Bakar As-Siddiq r.a kepada Saidina Umar Al Khattab r.a...

"Perkara pertama yang saya pinta kamu berwaspada ialah NAFSUmu yang berada dalam dirimu"

pesanan yang amat2 bernilai... sememangnya, nafsu adalah musuh ketat manusia... amat sukar untuk mengatasinya kecuali dengan IMAN yang amat2 kuat... sedangkan iman kita turun naik... :( kerana itu, usaha utk memelihara iman itu perlu ada dan peringatan daripada saudara2 seagama penting...

dan membacanya, teringat akan tulisan akhi ZN baru-baru ini.. Nur dan Kegelapan yang pelbagai... yang mana saya kira, ia ditulis sebagai satu teguran dan peringatan buat sahabat2 beliau dan juga muslimin dan muslimat umumnya... jzkk atas peringatan tersebut.. :)

dan apa yang dapat saya kongsi di sini ialah, tentang antara langkah-langkah memelihara hati/iman: ~tak silap daripada salah satu rancangan di TV oleh seorang ustaz yang agak dikenali tapi saya dah x ingat siapa :(~

> tadabbur al Quran
> kurangkan makan
> Qiamulail
> banyakkan istighfar
> duduk dengan orang soleh

moga bermanfaat :D

dan moga kita semua dapat memelihara hati dan iman serta dapat melawan nafsu dan hasutan syaitan.. amin...

No comments: