Monday, June 9, 2008

BM

Afwan, ana membuatkan enti menunggu lama untuk saat hari ini”

“Ana akan menjaga enti dengan fikrah ini hingga kita sama-sama menemui Allah swt di akhirat kelak”

-kata2 nih diambil drp blog
Akh Badar.. terusik jiwa ini membaca dialog di atas... saya pasti, dialog ini bukanlah rekaan semata2... tetapi ianya realiti... mmg x dinafikan ramai akhawat yg menunggu penuh sabar akan saat2 utk diijab kabulkan...

dan... mmg menjadi harapan wanita, utk mendapat suami yg soleh, yg dapat menjaga diri mereka utk utuh di jalan ALLAH...

dan menjadi doa wanita, utk mendapat seorg 'zauj' a.k.a suami yg akan bersama2 menemui Allah di akhirat kelak... sama2 mengecapi kebahagiaan dunia dan akhirat...

berada di bawah
ISMA, saya sendiri memerhatikan, organisasi yg mementingkan nilai kekeluargaan ini bergerak... suami isteri kedua2nya, memahami tugas dakwah; dan mereka saling memberi sokongan terhadap tanggungjawab masing-masing.... pada masa yg sama, mereka sama2 bergandingan bahu mendidik jiwa anak2 mereka...

seronok bila melihat adik2 yg masih kecil, dlm range 4-8 tahun sudah pandai mendirikan solat... terpegun mendengar seorg adik berusia 8 tahun, sudah berfikiran spt seorg dewasa... memahami peranan ibu ayahnya... itula keindahan BAITUL MUSLIM!

hurmm... sebenarnya saya tak layak utk membincangkan isu berumah tangga ini... :D tetapi bagi sesiapa yg merasakan diri mereka sudah bersedia, ataupun ingin mencari jawapan samaada anda sudah bersedia atau pun tidak, atau ingin tahu persiapan yg perlu ada sebelum mendirikan rumah tangga... boleh la visit blog akh badar... byk jg entry akh lately yg berkisarkan ttg perkahwinan... mungkin kerana musim org mendirikan masjid skrg nih (cuti sekolah)... (",)

sebelum saya akhiri, sekali lg, saya quote drp blog akh badar... yg membentangkan tajuk " Tegakkanlah RumahTangga Muslim" tulisan MM.... di sini hanyalah points form... huraian di blog akh Badar, entri bertajuk : -
Rumahtangga Muslim Merupakan Risalah - Sudahkah Aku Bersedia?... :D

1.
Pemilihan
2. Beriltizam dengan batas-batas Islam
3. Kebahagiaan RumahTangga Yang Dicita-Citakan
4. Perkahwinan Itu Ibadat
5. Perkahwinan itu Saling Percaya Mempercayai
6. Perkahwinan Sebagai Syarikat Yang Dipimpin oleh Suami
7. Perkahwinan Adalah Tanggungjawab Dan Amanah
8. RumahTangga Muslim Merupakan Risalah
9. RumahTangga Muslim Sebagai Markaz Memancarnya Cahaya

jadi, sudahkan anda bersedia??? :D

----------------------------------------------------------------------------------------

p/s: farah mcm dah wajib dah baca psl isu2 nih k??? :D jadi sila2 la visit blog akh badar.. hihihi.. meh la sama2 doakan utk farah! ;D moga ungkapan di atasla yg akan dinyatakan oleh bakal suami farah nnt... x gitu farah??? =p

7 comments:

frhyh said...

*kelepek*
(sound effect)

uhuh.. direct nama aku ni.. ish3.. mentang2 la aku ni nk 'ditinggalkan'.. sume org bertanya hal ni kan?..
hm.. doakanla yg terbaik utk aku..
'moga ungkapan di atasla yg akan dinyatakan oleh bakal suami farah nnt'... ameen... ahaqs!!

Muhajirah said...

wawawawawa!
azi!
directnye~

hehe.
ameen.....

frhyh said...

milo...
hg pon 'bersekongkol' ngn azi ye..
huhu...

p/s: to azi, apsal ni aku rasa mcm defense mechanism ko; ko gune 'projection' ekh... kwang3...

azi razak said...

muahahahahahahahahahaha...

farah... aku tergelak membaca statement ko tuh... no wonder ko tanye psl defese mech nih td.. :p

aku neutral je... n aku mmg dh belek2 isu BM nih.. tp bukan sbb keperluan, ttpi sbg persediaan... nk kata aku dah ade definite calon utk kahwin, mane ada... smp masa, klu ada jodoh yg baik, aku kahwin la.. :D tp of cos la kan, kena doa+usaha jgk... plg tak, nnt aku anta resume! hohoho...

cam ko... 80% cam dh nmpk eh??? [erk...ke tak betul statement aku nih??] :p sbb tuh aku kate ko wajib baca dah... sbb ia adalah keperluan.. hehehehe...

but of cos, as i said, semua prmpn mahukan jodoh yg terbaik utk diri msg2, yg dpt jaga kita dunia dan akhirat... and i wont deny, sbb aku seorg prmpn, mmg aku pun berharap sebegitu jg... :D

k, farah, sy x gune denial defense mech k??? =) and xde isu projection def mech di sini...sbb as seorg shbt, saudara seislam, housemate, batchmate, groupmate etc... aku mmg rs ko perlukan exposure dgn isu2 nih... no more beralasan masih muda! hehehehe

and of coz, aku yuni milo n yg lain2, hrpkan ko dpt calon suami yg terbaik! yg dpt jaga ko dunia akhirat.. :D ~and utk membentuk rumah tangga yg baik, dua2, bakal isteri n suami perlu amik inisiatif utk sentiasa memperbaiki diri.. =)~

k, aku stop kan dulu leteran aku di sini... nnt aku suh yuni plak sambung! :D

Anonymous said...

haha azie..tergelak2 aku bc komen2 ni..wah farah sudah gitu2 kah sama calon?

azie, yuni bila lagi? haha nash-husna dah tak lama je tu

iAllah, aku doakan jodoh kalian :) btw aku setuju dengan azie, takde alasan masih muda remaja, sume ni perlu sebagai persediaan

dan sekali lagi setuju, doa + usaha = Allah tentukan.

azi razak said...

kan aku ade bgtau b4 this, aku iA lmbt lg.. :p

yuni??? ntah... aku pun xtau.. kne tanye yuni sdri nih..

btw, kakak yuni pun nk kahwin bulan 8 nnt..

madue! bila kita mau ketemu??? kene face 2 face la.. baru best bercerita.. :D

Nash said...

"nash-husna dah tak lama je tu" (madue, 2008)

ahahaha tetiba nama termasuk dalam perbincangan ini...saya lame lagi...hehehe