Sunday, July 20, 2008

Tanggungjawab

seandainya masa boleh diputar kembali, aku berharap aku pada ketika itu mempunyai kekuatan utk mengeluarkan suaraku...

aku berharap aku dpt mengingatkan mereka tentang tanggungjawab mereka, walaupun mereka itu lebih tua ataupun org2 dihormati... tetapi pada ketika itu, mulutku hanya terkunci... :(

akhirnya aku hanya mampu menangis di dlm hati... dan air mataku tak dpt ditahan, aku menangis di dalam solat... malu utk berhadapan dgn Tuhan yg menciptakan diri ini... kerana pada ketika itu, aku tidak menjalankan tanggungjawabku sbg khalifahNya di muka bumi ini... :( dan aku takut dgn azab2 Allah, kerana aku tidak berusaha 100% utk menyeru kebaikan, menghalang kejahatan...

dan pastinya, masa yg berlalu tidak akan dpt diulang kembali... spt kata imam Ghazali;- perkara yg paling jauh dgn manusia adalah 'masa lalu'...

tetapi peristiwa itu, mendatangkan seribu penyesalan buat diriku... dan memberi sejuta pengajaran buat diriku!

aku sedar, ini tanggungjawabku! terasa amat berat.. tetapi seberat mana pun, aku perlu memikulnya...

aku berdoa, moga ALLAH memberikan kekuatan kpdku utk berada di jalan dakwah ini... moga aku dapat menjalankan amanahNya dgn sebaik2nya... aku sedar, tarbiyah perlu diberi kpd mereka yg masih belum memperolehinya secara 'total'... terutamanya kpd mereka yg berada di sekelilingku... dan itu lah tanggungjawabku!!!

dan semalam...

aku berfikir, sampai bila aku perlu menunggu??? umur makin meningkat... dan usia utk aku berada di muka bumi ini makin berkurangan... masa berlalu, sehari demi sehari... jika aku tidak memberanikan diriku pada hari ini, bilakah lagi aku ini memulakan 'mission' ku ini??? aku tak mahu mati dalam keadaan aku tidak menyempurnakan tanggungjawabku ini... atau org2 di sekelilingku meninggalkan alam dunia ini dgn dosa2 yg tidak patut mereka dapat... hanya semata2 kerana aku tidak berani utk mengingatkan mereka atau memberitahu mereka...

owh azi... kuatkan semangatmu! kumpulkan keberanianmu!!!

ya Allah, moga Engkau memberikan kekuatan kepadaku utk menyatakan KEBENARAN!

p/s: currently in depressed mood... kerana mengenangkan keadaan diri ini yg sungguh lemah! :(

No comments: