Sunday, April 12, 2009

bahaya melupakan al-Quran


Its been ages since i last visited my friendster's blog.... but last week, i received an email from friendster, saying that someone commented on one of the entries; tajuk: "BAHAYA MELUPAKAN AL QURAN" i have almost forgotten that i posted this entry before... i pay a visit to my previous blog... and i think, it would be beneficial to everyone, including myself if i reposted it here... :D

********************************************************************************

was originally posted on My blog 'friendster' - May 21st, 2006

alhamdulillah… smlm saturday(20/5) i’ve got to follow naqibahku, kak azan ke program daurah kat SM Al Amin, dkt dgn UIA gombak… dianjurkan oleh gerakan usrah area KL or gombak kot… ermm.. bersama dgn fatin… =) then, tajuk pertama yg dibentangkan was, BAHAYA MELUPAKAN AL-QURAN… it’s not really a talk, tp it’s more like an activity… word puzzles… pembayangnya ada dlm terjemahan al-quran n we need to find out the suitable words… me and fatin berjaya dpt 8/10 dlm ms about 15 min yg diberikan… so kat sini,i wanna share those words and ayat2 or dalil2 al quran yg diberikan - sifat2 atau perkara2 yg akan wujud if kita melupakan al-quran… insyaAllah, moga ia akan diambil iktibar oleh diriku sendiri and shbt2 sekalian…


1- kehidupan sempit

an nisaa’,4:60

apakah kamu tidak memperhatikan org2 yg mengaku dirinya telah beriman kpd apa yg diturunkan kepadamu dan apa yg diturunkan sebelum kamu? mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka dgn penyesatan sejauh-jauhnya.
.
2. sahabat syaitan

az-zukhruf,43:36

barangsiapa yg berpaling dr ajaran Tuhan yg Maha Pemurah (al-Quran), Kami adakan baginya syaitan (yg menyesatkan) maka syaitan itulah yg menjadi teman yg selalu menyertainya.
.
3. buta hati

al-hajj,22:46

maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yg dgn itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yg dgn itu mereka dpt mendgr? kerana itu sesungguhnya bukanlah mata itu yg buta, tetapi yg buta, ialah hati yg dlm dada.
.
4. kehidupan sempit

thaahaa,20:124

dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yg sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dlm keadaan buta.

5. sempit dada

al-an’aam,6:125

barangsiapa yg Allah menhendaki akan memberikan kpdnya petunjk, nescaya Dia melapangkan dadanya utk (memeluk agama) islam. dan barangsiapa yg dikehendaki Allah kesesatannya, nescaya Allah menjadikan dadanya lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. begitulah Allah menimpakan siksa kpd org2 yg tidak beriman.

6. fasiq

al baqarah,2: 26-27

sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yg lebih rendah dari itu. adapun org2 yg beriman, maka mereka yakin perumpamaan itu benar dari tuhan mereka, tetapi mereka yg kafir mengatakan; "apakah maksud Allah menjadikan ini unutk perumpamaan?" dgn perumpamaan itu by org yg disesatkan Allah, dan dgn perumpamaan itu byk disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu pula byk org yg diberi-Nya petunjuk. dan tidak ada org yg disesatkan Allah kecuali orang2 yg fasiq.
iaitu org2 yg nelanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh, dan memutuskan apa yg diperintahkan Allah (kpd mereka) utk menghubungkannya dan membuat kerosakan di muka bumi. mereka itulah org2 yg rugi.

ar-ra’d,13:19-20

adakah org yg mengetahui bahawasanya apa yg diturunkan kpdmu dari tuhanmu itu benar sama dgn org yg buta? hanyalah org2 yg berakal saja yg dpt mengambil pelajaran.
(iaitu) org2 yg memenuhi janji Allah dan tidak merosak perjanjian.

7. nifaq

an-nisaa’,4:61-63

apabila dikatakan kepada mereka, "marilah kamu (tunduk) kpd hukum yg Allah telah turunkan dan kpd hukum Rasul," nescaya kamu lihat org2 munafik menghalangi manusia dgn sekuat-kuatnya dr mendekati kamu.
maka bagaimanakah halnya apabila mereka (org-org munafik) ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah," demi Allah, kami sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yg baik dan pendamaian yg sempurna".
mereka itulah adalah org2 yg Allah mengetahui apa yg ada di dlm hati mereka. kerena itu berpalinglah kamu dr mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kpd mereka perkataan yg berbekas pd jiwa mereka.

an-nuur,24:49-50

tetapi jika keputusan itu utk (kemaslahatan) mereka, mereka dtg kpd rasul dgn patuh.
apakah (ketidak dtgan mereka itu kerana) dlm hati mereka ada penyakit, atau (kerana) takut kalau-kalau Allah dan Rasul-Nya berlaku zalim kpd mereka? sebenarnya, mereka itulah org2 yg zalim.

8. zalim

as-sajdah,32:22

dan siapakah yg lebih zalim drp org yg telah diperingatkan dgn ayat2 Tuhannya, kemudian ia berpaling drpdnya? sesgghnya Kami akan memberikan pembalasan kpd org yg berdosa.

9. lupa diri

al-Hasyr,59:19

dan janganlah kamu seperti org2 yg lupa kpd Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kpd diri mereka sendiri. mereka itulah org2 yg fasik.

10. keras hati

al-hadiid,57:16

belumkah datang waktunya bagi org2 yg beriman, utk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kpd kebenaran yg telah turun (kpd mereka), dan jgnlah mereka spt org2 yg sebelumnya yg telah diturunkan Al kitab kpdnya, kemudian berlalulah masa yg panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. dan kebanyakan di antara merka adalah org2 yg fasik.

insyaAllah, itulah dalil2 yg telah diberikan oleh ustaz yg mengajar kpd kami yg berada di situ…. pasti kita semua tak mahu sifat2 ni ada pada diri kita kan??? so, jadikanlah al-quran itu panduan hidup kita… baca al-quran, dan ambil masa utk fahami dan hayati isi kandungan wahyu2 Allah ini… jgn dilupakan al-quran itu… moga dpt diambil iktibar… =)

No comments: