Tuesday, April 7, 2009

Surah Yunus

~corat coret di pagi yg hening.. :p~

ingin berkongsi 'perasaan' apabila membaca al-Quran..

setiap kali saya membaca kitab Allah (dgn terjemahannya) ini, pasti ada aje 'perkara baru' yg saya discover... walaupun mungkin telah berkali2 membaca terjemahan sebelum ini, tetapi seolah2 x pernah 'terbaca' terjemahan ayat tersebut...

contohnya spt pagi ini, saya membaca surah Yunus... dan salah satu ayatnya:

Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu* supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami.

*Yang diselamatkan Allah ialah tubuh kasarnya, menurut sejarah, setelah Fir'aun itu tenggelam mayatnya terdampar di pantai diketemukan oleh orang-orang Mesir lalu dibalsem, sehingga utuh sampai sekarang dan dapat dilihat di musium Mesir
[yunus,10:92]

sedangkan, ayat2 sebelumnya, ana perasan, dah banyak kali dibaca terjemahannya...

Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)." Apakah sekarang (baru kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.

[yunus,10:89-90]

tetapi itulah keindahan al-Quran!!! :) sbb itu, ia merupakan satu perkara yg membuatkan saya seronok dan tidak jemu-jemu menatap kitab Allah ini...

moga sahabat2 muslim juga berpendapat sedemikian... :) moga kita semua sentiasa menjadikan kitab Al-Quran sbg pedoman hidup dan amalan harian kita... :)

Dan ikutilah apa yang diwahyukan kepadamu, dan bersabarlah hingga Allah memberi keputusan dan Dia adalah Hakim yang sebaik-baiknya

[yunus,10: 109]

No comments: